Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O Jiráskově charakteru

Lidský charakter je tím nejcennějším, co člověk může mít. Jeho hodnota se nedá vyčíslit. Většinou se tvoří v těžkých chvílích. I velké osobnosti byly vystaveny lámání charakteru. Někdo obstál, někdo nikoliv. V tomto příběhu byl životní zkoušce podroben Alois Jirásek. Mohl se stát politickým vůdcem národa, a patřičně z toho těžit...

Alois Jirásek se za první světové války společensky a politicky angažoval, aby podpořil vznik samostatného českého státu. Po prvním menším zaváhaní ("Prosím Vás, kdopak na nás, spisovatele, dá, ti páni si udělají, co sami budou chtít") jako první podepsal Manifest českých spisovatelů, jehož autorem byl známý český spisovatel Jaroslav Kvapil.

Teprve s Jiráskovým podpisem mohl Kvapil sbírat podpisy ostatních (manifest podepsali O.Březina, bratři Čapkové, M.Majerová, I.Olbracht, A.Stašek, A.Sova, F.X.Šalda, K.Toman, J.S.Machar, A.Heyduk a další), Jirásek se jako uznávaný český spisovatel stal patronem manifestu.

V době zuřící války, pronásledování a zatýkání českých osobností se skutečně jednalo o statečný čin. Vždyť v roce 1915 byl zatčen významný český politik Karel Kramář, krátce po něm ho následovali další čeští politici. Roku 1916 byly vyneseny první rozsudky... Spisovatelé Bezruč, Dyk a Machar skončili za mřížemi.

Sám Jirásek byl pod přísným dohledem cenzorů - jeho Husitský král byl cenzurou zastaven, 15.12.1916 zemská školní rada vyloučila ze žákovských knihoven román Temno a nařídila, aby Jiráskovy romány byly "pečlivě přehlédnuty, nejeví-li se v nich nemírné pěstění kultu Husova a oslavování doby husitské".

Jelikož manifest vešel ve známost hlavně díky Jiráskovu jménu, bylo Jiráskovi zpočátku přisuzováno autorství manifestu, Kvapil nebyl ani zmiňován. Jirásek začal být oslavován, o Kvapilovi se mlčelo. Jirásek se i v této věci projevil jako velmi charakterní člověk - vždy a všude uváděl věc na pravou míru, jak o tom svědčí mj. i jeho soukromý dopis Jaroslavu Kvapilovi.

Milý příteli,

hledal jsem Vás několikráte v divadle, nikdy však se mi nepoštěstilo. Minulé soboty odjel jsem do Hronova náhle. Mému bratru, jenž už dlouho je nemocen, se přitížilo tak, že lékař připravil rodinu na nejhorší. Proto jsem náhle odjel; vzal jsem s sebou také dceru, která předtím měla zánět plic. Teď už tu zůstanu. Žena s dcerami je v Praze. Noviny tu dostávám poměrně pozdě, ale večerník Lidových novin dosti záhy. Dnes ráno přišel a přinesl lokálku, která mně rozčílila. Na vysvětlenou něco staršího. Pamatujete se, že jste mi, bylo to u Národního divadla, řekl, že prohlášení spisovatelů bude zasláno novinám, abych přípis redakcím také podepsal. Myslil jsem, že bude ještě někdo podepsán. Nazejtří přinesl mi Bachmann přípisy už vytištěné (na stroji) a stylizované tak, jakobych já jediný psal redakcím. Aby se věc nezdržovala a poněvadž jsem ty přípisy měl za čistě formální, podepsal jsem. Nenadál jsem se, že by takový obyčejný redakční přípis otiskli. A také neotiskli, jen Národní listy to učinily.

A z toho pak všecko ostatní, z toho pak tu tam domnění, že já jsem původcem toho projevu. Ze spolku Komenského přišli, abych, poněvadž jejich spolek jako nepolitický nesmí veřejně v té věci vystoupit, přijímal souhlas spisovatelů pedagogických. Nemohl jsem odepřít, jen jsem si vymínil, aby vyzvání sami napsali a přihlášky sami pak redakcím oznámili. Což se stalo.

A pak chodily i jiné přípisy z měst i z vesnic, pěkné, někdy dojemné, nemohl jsem odpovídat, bylo to na mně příliš, a také většinou toho nebylo potřeba.

V tom onom přípisu bylo naznačeno, jako bych já měl v tom hlavní zásluhu.

I na to se nedalo odpovědět a vykládat vše nebylo možná a také pro nedostatek času a při všech mých rozčilujících starostech, které jsem měl a dosud mám. Chodil jsem za Vámi do divadla, abych Vám vše oznámil a pověděl. Ale jak už jsem psal: nepoštěstilo se mi. Pak náhlý odjezd a dnes ty Lidové noviny, že "správní výbor Musea království českého usnesl se po návrhu profesora Tille, aby ve výstavní síni českého písemnictví byl umístěn portrét Aloise Jiráska". Tato lokálka má nadpis "Pocta původci manifestu českých spisovatelů".

Pochopíte mé rozčilení. Z té lokálky ovšem nevysvítá, že výbor musejní chce mne poctít, domnívaje se, že jsem autorem toho manifestu, ale redakční hlavička!

Co dělat? Mám poslat opravu Lidovým novinám?

Jedno udělám hned. Dopíšu jednateli musejnímu prof. Němcovi a vysvětlím mu vše a povím, kdo je původcem toho prohlášení, aby mi proto nevzdávali pocty, která mně nepatří. Stran Lidových novin napadá mi, že bych prostřednictvím svého zetě mohl poslat vysvětlení. Dcera, Jelínková, jede zítra do Prahy, vyřídí mu to.

Tak to je dle pravdy, nemohu za nic, ani za to, že to je sice vos, non vobis. Doufám, že to uznáte a že nebudete mít žádné trpkosti. Bylo-li by potřeba, prohlásím vše veřejně.

Srdečně Váš Alois Jirásek

P.S.: Před nějakým časem, nedávno, řekl mi redaktor Hübner, že by bylo dobře pro paměť napsat, jak projev vznikl. Řekl jsem mu, že Vy jste původcem, Vy že byste mu podal nejlepší zprávy.

(Tehdejší tisk pak skutečně začal informovat o správném autorovi Manifestu...)

Autor: Aleš Kadeřábek | pondělí 1.7.2013 11:40 | karma článku: 18,27 | přečteno: 936x
  • Další články autora

Aleš Kadeřábek

Nesouhlas s plánovaným přemístěním sochy Aloise Jiráska na Jiráskově náměstí v Praze

Jiráskovo náměstí je bezpochyby v nelichotivém stavu a zaslouží si pozornost a revitalizaci. Dlouhá léta neopravená kašna, téměř žádná parková úprava... A socha Jiráska v obležení turistů, fotících se s Tančícím domem...

10.6.2021 v 19:57 | Karma: 22,09 | Přečteno: 531x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Aleš Kadeřábek

Jiráskovo dílo navzdory všemu stále žije

12.3.1930 zemřel v 6.40 ve svém pražském bytě v Resslově ulici Alois Jirásek. Po 90 letech od jeho smrti lze s hrdostí konstatovat, že Jiráskův odkaz i dílo stále žijí. A nenajde se snad nikdo, kdo by u nás Jiráska neznal.

11.3.2020 v 20:55 | Karma: 23,68 | Přečteno: 724x | Diskuse| Kultura

Aleš Kadeřábek

Husitská trilogie aneb Jirásek pro 21.století

Divadlo Komedie v Praze obohatilo svůj (a nejen svůj) repertoár o náročný dramaturgický a inscenační kus - rozhodlo se v jednom večeru uvést kompilát z Jiráskových vrcholných historických děl Jan Hus, Jan Žižka a Jan Roháč.

26.1.2020 v 11:37 | Karma: 9,23 | Přečteno: 520x | Diskuse| Kultura

Aleš Kadeřábek

Sto roků republiky

Slavíme jedno z nejvýznamnějších výročí naší moderní historie - výročí pro náš národ veskrze pozitivní. Komentářů a proslovů už je a ještě bude celá spousta - rád se přiřadím k těm, kdo mají potřebu sdělit svůj názor a pocity.

27.10.2018 v 11:27 | Karma: 12,75 | Přečteno: 300x | Diskuse| Společnost

Aleš Kadeřábek

Dokonalý divadelní zážitek: Jiráskova Lucerna v Divadle v Dlouhé

Více než sto let stará Jiráskova pohádková hra zazářila v kongeniální inscenaci režisérky Hany Burešové.

13.6.2017 v 21:23 | Karma: 16,67 | Přečteno: 963x | Diskuse| Společnost

Aleš Kadeřábek

Jirásek a stromy

Málokdo to ví a málokdo by si to dokázal představit právě v souvislosti s Aloisem Jiráskem - Jirásek velmi miloval stromy.

6.5.2017 v 13:23 | Karma: 12,34 | Přečteno: 270x | Diskuse| Společnost

Aleš Kadeřábek

Jiráskův pohřeb v hronovské kronice

12.3.1930 zemřel v Praze Alois Jirásek, národem milovaný spisovatel. Jiráskův pohřeb se stal jedním z největších pohřbů v české moderní historii.

21.3.2017 v 22:37 | Karma: 20,08 | Přečteno: 1612x | Diskuse| Společnost

Aleš Kadeřábek

Hledám tě, bože!

To je výkřik z nitra mladistvé Jiráskovy duše, který je obsažen v krátké Jiráskově básni, básní dnes již neznámé.

6.1.2017 v 18:29 | Karma: 14,10 | Přečteno: 571x | Diskuse| Společnost

Aleš Kadeřábek

Jirásek nebyl komunista

Ač byl Jirásek po své smrti komunistickou ideologií zneužit a stal se v oblasti literatury jejich vlajkovou lodí (což mu mnozí dodnes nemohou zapomenout - jako by za to mohl), za svého života Jirásek komunisty nemusel...

17.12.2016 v 12:16 | Karma: 23,27 | Přečteno: 959x | Diskuse| Společnost

Aleš Kadeřábek

Jiráskův druhý život v novinách

Alois Jirásek (1851-1930) byl za svého života významnou a váženou osobností - proto není divu, že jeho život poutal pozornost tehdejšího tisku.

1.9.2016 v 8:15 | Karma: 16,61 | Přečteno: 539x | Diskuse| Společnost

Aleš Kadeřábek

Dvě neznámé Jiráskovy básně

Nově objevené Jiráskovy básně z doby jeho literárních začátků jsou jedinečnou ukázkou Jiráskovy rané tvorby.

9.8.2016 v 15:41 | Karma: 16,33 | Přečteno: 1395x | Diskuse| Kultura

Aleš Kadeřábek

Vojnarka antických rozměrů

Dne 18.6.2016 měla ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti premiéru Jiráskova hra Vojnarka. Jirásek hru napsal v roce 1889 a věnoval ji svému příteli J.V.Sládkovi, první provedení se uskutečnilo v ND v Praze dne 23.4.1890.

12.7.2016 v 14:54 | Karma: 14,94 | Přečteno: 354x | Diskuse| Kultura

Aleš Kadeřábek

Krátké zamyšlení

věnované Elišce K., která dnes vstoupila do světa vezdejšího, do světa pro ni ještě neznámého a cizího.

16.4.2016 v 18:51 | Karma: 12,25 | Přečteno: 339x | Diskuse| Osobní

Aleš Kadeřábek

Nastal čas zlomu

Události v Paříži potvrdily to, co se už dlouhou dobu tuší - v souvislosti s Islámským státem a uprchlickou krizí dochází k radikální dějinné změně.

17.11.2015 v 14:28 | Karma: 20,74 | Přečteno: 541x | Diskuse| Politika

Aleš Kadeřábek

Poškození budovy Národního muzea na konci války

Historická budova Národního muzea na Václavském náměstí byla na konci války vážně poškozena - mj. i bombardováním.

28.10.2015 v 13:40 | Karma: 11,56 | Přečteno: 432x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Aleš Kadeřábek

Dlouhé soumraky a večery dost tíží...

Je jedno, zda je člověk slavný spisovatel, nebo neznámý prodavač. Každý prožívá své radosti i smutky.

16.10.2015 v 18:35 | Karma: 11,76 | Přečteno: 283x | Diskuse| Ostatní

Aleš Kadeřábek

Hlášky z textovek

Textovky mají jednu velkou nevýhodu - člověk o ně snadno přijde, snadněji než kdysi lidé přicházeli o své dopisy.

28.9.2015 v 17:39 | Karma: 11,94 | Přečteno: 790x | Diskuse| Ostatní

Aleš Kadeřábek

Jan Hus známě neznámý

Letošní velké Husovo jubileum nám přináší pozitivní zjištění - Jan Hus stále žije v našem vědomí a podvědomí a jeho příběh trvale inspiruje i motivuje. Přesto jej a jeho myšlenky vůbec neznáme.

1.7.2015 v 17:50 | Karma: 15,12 | Přečteno: 556x | Diskuse| Společnost

Aleš Kadeřábek

Mozart v Praze

aneb téměř neznámá Jiráskova divadelní miniatura z roku 1916 o Mozartově návštěvě Prahy.

11.12.2014 v 14:12 | Karma: 8,78 | Přečteno: 402x | Diskuse| Ostatní

Aleš Kadeřábek

Otevřený dopis Miloši Zemanovi

aneb Občanská výzva k demisi prezidenta republiky zaslaná voličem Miloše Zemana.

21.11.2014 v 9:40 | Karma: 28,19 | Přečteno: 1234x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 213
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1380x
Narozen v roce 1976.
Pracovník v pojišťovnictví.
Hobby: politika, hudba, divadlo, literatura, historie, film, cestování.
Pocházím z venkova, ale od roku 1996 bydlím v Praze.
Pracoval jsem v různých oborech, např. v cestovním ruchu, překladatelské firmě, marketingu apod.

Seznam rubrik