Alois Jirásek - zneužitý a zneuctěný umělec a demokrat
Kdyby Alois Jirásek viděl, jak s jeho dílem naložila komunistická ideologie a jak výraznou stopu ve vnímání jeho díla zanechala v myslích většiny veřejnosti, bylo by mu asi velmi smutno.
Alois Jirásek, demokrat každým coulem, spisovatel, z jehož děl přímo prýští vědomá podpora rovnosti, volnosti a bratrství, by asi jen ztěží našel společnou řeč s komunistickým režimem. To se nejlépe ukázalo na osudech seriálu podle románu F.L.Věk - režisér František Filip - jako jeden z mála - pochopil skutečného Aloise Jiráska, a hned se dostal do konfliktu s tehdejší komunistickou ideologií, která Jiráska svým výkladem prznila a zneužívala.
Jiráskovým dílem se jako červená nit táhnou tyto základní myšlenky:
- snaha o rovnost všech lidí bez ohledu na jejich původ, snaha o spravedlnost - tento cíl demonstruje na vyhroceném konfliktu mezi těmi, kdo mají moc a zneužívají ji - nelze se divit, že to jsou především "páni" a kněží - a těmi, kteří touto mocí nejvíce trpí - nejvíce tedy obyčejní poddaní, ale nikoliv jen oni - viz např. páter Havlovický v kronice U nás - pokud ovšem čteme Jiráska pozorně, zjistíme, že jeho vidění světa není zdaleka černobílé - obyčejný lid není nijak idealizován, jak Jiráska vykládala komunistická ideologie - viz např. někteří sousedé v F.L.Věkovi, kteří zjevně posílali udání na svého souseda Žalmana, dobré myšlenky prosazují a dobré skutky vykonávají i příslušníci tehdejší mocných - v Jiráskových románech se to jen hemží vzdělanými knězi, inteligenty a pány, kteří se snaží o prosazování demokratických myšlenek, a to ne vždy bez problémů a konfliktů - např. v dramatu Jan Hus zrušil papež při příjezdu Husa do Kostnice jeho klatbu a zatčení Husa proběhlo bez jeho vědomí!! (viz naprostý rozpor s filmem Jan Hus)
- konflikt mezi zaběhnutými názory a pohodlností většiny lidí s novými myšlenkami a snahou o zlepšení fungování společnosti - tím, že Jirásek pojímá své romány jako rozsáhlé kroniky zobrazující život celé společnosti, správně zachycuje postupné pronikání nových myšlenek do vědomí lidí (nejprve se jedná o člověka, který přináší nové myšlenky, a zatímco naráží na nepochopení okolí, získává pro nové názory další jedince - viz např. hlavní hrdina v románu Poklad, F.L.Věk a v U nás - až po vylíčení společnosti, která nové názory přijímá většinově za své) - Jirásek velice dobře ví, že než se ve společnosti něco změní, je třeba hodně práce jednotlivců - odvážlivců, a to i několika generací - je třeba si uvědomit, jak je velice těžké bojovat s všeobecnými předsudky a odsudky - to, že se Jiráskovi vytýká povrchni psychologie postav jeho románů a přílišná popisnost, je zásadní nepochopení Jiráskova díla - Jirásek chtěl vylíčit společnost, její vlastní psychologii a vývoj - snaží se, aby čtenář pochopil podstatu změn ve společnosti a motivaci jednotlivých (nejen) historických postav - a ta je pro tento cíl nemyslitelná bez vykreslení konkrétního stavu společnosti
- svoboda nejen vyznání - Jirásek se jako demokrat duší i tělem zaměřuje cíleně na období, ve kterých vznikly a začaly se ve společnosti šířit názory propagující názorovou a náboženskou pluralitu - zcela nepokrytě jim fandí a vysvětluje tím i nám, naší generaci, jak je možné, že žijeme v dnešní společnosti, která je mnohem demokratičtější než kdysi dávno - jen díky nekonečné řadě nebojácných jedinců žijeme dnes ve společnosti vysoké názorové i náboženské svobody (proto se Jirásek zabývá husitstvím, protože v něm vidí obrovské nadšení lidí pro - na tehdejší dobu radikální - myšlenky Jan Husa a Jana Viklefa o rovnosti lidí před Bohem a svobodě vyznání, proto se zabývá dobou po Bílé Hoře, kdy byla těžce vybojovaná názorová a náboženská pluralita násilně potlačována, proto se zabývá dobou osvícenství a národního obrození, kdy do celého světa začaly pronikat revoluční názory z Francie apod.)
- národní uvědomění - Jirásek si byl velice dobře vědom, že jen hrdý národ může žít v míru vedle jiných hrdých národů - jakýkoliv útlak ať náboženský, či národnostní, nemůže dopadnout dobře - Jirásek také ví, že jen díky síle jednotlivců může národ přežít i v době, kdy se mu nedaří - věc, která se nám může zdát dnes banální, ale to, že dnes jsme, mluvíme a myslíme v českém jazyce, je jen výsledek práce předchozích generací - my jen sklízíme, co předchozí generace zasely a obdělávaly
Jiráskovi bývá vyčítáno, že vyzdvihuje husitství /husité přece zničili tolik památek apod./ - vyzdvihuje však jen obrovskou (v historii nevídanou) vůli společnosti něco změnit, přiblížit se demokratickým hodnotám - a barokní dobu zavrhuje /bylo přece postaveno tolik barokních památek/ - zavrhuje však jen názorový a náboženský útlak (kdyby nebyl, jistě by i pobělohorskou dobu líčil odpovídajícím způsobem):
- Jirásek byl milovníkem historie a památek - lze si vůbec představit, že by schvaloval ničení pamětihodností? Vždyť ve svých husitských románech i dramatech otevřeně líčí drancování měst a klášterů husity i popravy husitských nepřátel - v dramatu Jan Žižka dokonce líčí hrůzy měšťanů, kteří byli husity pronásledováni, a samotného hlavního hrdinu postaví před závažnou otázku, jejíž vyřešení poodhaluje Jiráskův názor na bezbřehé drancování - Žižka se musí rozhodnout, zda zničí Prahu.
- Jirásek své romány i historická dramata líčí pokud možno bez stranění jedné či druhé straně - z jeho děl je zřejmé, že mu jde o zobrazení myšlenkových a názorových střetů, o prosazení názorového a náboženského pluralismu a o odsouzení jakéhokoliv útlaku a zákazu myšlenek nekorespondujících s vládní ideologií - demokratické myšlenky jsou mu tedy velmi sympatické (podotýkám, že myšlenky - Jirásek totiž ukazuje, jak byly tyto myšlenky uváděny do života, zneužívány a deformovány - jedná se o již uvedené myšlenky týkající se svobody, plurality, rovnosti, tedy myšlenky, o kterých se Jirásek oprávněně domnívá, že společnost posunují dále) - v jeho románech je zachována co největší historická věrnost - neopomíjí fakta např. pro husity nejen pozitivní, ale i negativní - toto hodnocení však nechává na čtenáři - např. když líčí ničení klášterů a upalování mnichů, hádky mezi husity apod. - pozorný čtenář pochopí, že Jirásek demokratické názory předkládá jako samozřejmé, se kterými čtenář od začátku souhlasí (každý je dnes - i za dob Jiráska byl - pro názorovou a náboženskou pluralitu), vše ostatní ovšem pouze popisuje a snaží se jen vysvětlit vývoj a psychologii tehdejší společnosti a chování jejích jedinců -- nesmíme ovšem vnímat Jiráska tak, jak jej zneužili komunističtí ideologové např. ve filmech Jan Hus, Jan Žižka, Proti všem či Temno.
- Dobu barokní a rokokovou Jirásek také jako celek nehodnotí - předkládá fakta, a je zřejmé, že mu šlo hlavně o vylíčení těžkého období, které skutečně reálně existovalo - totiž období pobělohorské náboženské perzekuce. Pro Jiráska-demokrata nebylo možné nevylíčit odstranění těžce vybojovaných svobod a prosazování jednostranné ideologie (jak by se asi Jiráskovi (ne)líbila totalitní komunistická ideologie!!). Pro Jiráska-dějinného a společenského psychologa nebylo možné nepopsat toto období, a nevysvětlit tak pozdější osvícenskou vlnu demokratických názorových proudů a její široký ohlas ve společnosti (vždyť přece už tady jednou určitá volnost/svoboda byla, proto se mohla pevněji a rychleji zase znovu uchytit). V románu Temno nejsou všichni katoličtí věřící i kněží špatní - pouze je na nich vidět, jak se nechali zmasírovat - a někteří vystrašit - tehdejší ideologií (jaký paradox, že komunističtí ideologové vzali Temno za svůj erbovní román).
- Opravdový čtenář Jiráskova díla naopak potvrdí, že Jirásek dokázal ve svých románech z tzv. období temna (což je pro něj označení pro temno demokracie, svobodomyslnosti, nikoliv kultury apod.) bohatě a s objektivní přesností historika vylíčit nádheru a krásu barokního umění - jak v samotném románu Temno, tak v mnoha dalších prózách.
- Jirásek se snaží být historicky spravedlivý - nevidí třídně, jak mu to komunistická ideologie přisuzovala. V jeho velkých románech se to jen hemží postavami farářů a tehdejších elit společnosti, kteří - sice odsuzující Husa či vlastenčení - dokázali šířit dobro a toleranci (páter Vrba či babička Snížková v F.L.Věkovi, právník Hubatius a starý deklamátor v Temnu apod.).
Alois Jirásek měl velkou smůlu. Ale v souladu se svým názorem a díly by jistě řekl: To chce čas. Ano, dnes to budou jen jednotlivci, kteří pochopí, jak velkým umělcem Jirásek byl, jak vzácné je jeho dílo pro poznání a pochopení naší historie a kolik umění, kouzla a zároveň víry ve svobodu a demokracii lze v jeho díle nalézt. A zítra to už možná budou celé generace nezaujatých čtenářů.
P.S.: Další články, tentokrát o konkrétních Jiráskových dílech, budou následovat.
Aleš Kadeřábek
Nesouhlas s plánovaným přemístěním sochy Aloise Jiráska na Jiráskově náměstí v Praze
Jiráskovo náměstí je bezpochyby v nelichotivém stavu a zaslouží si pozornost a revitalizaci. Dlouhá léta neopravená kašna, téměř žádná parková úprava... A socha Jiráska v obležení turistů, fotících se s Tančícím domem...
Aleš Kadeřábek
Jiráskovo dílo navzdory všemu stále žije
12.3.1930 zemřel v 6.40 ve svém pražském bytě v Resslově ulici Alois Jirásek. Po 90 letech od jeho smrti lze s hrdostí konstatovat, že Jiráskův odkaz i dílo stále žijí. A nenajde se snad nikdo, kdo by u nás Jiráska neznal.
Aleš Kadeřábek
Husitská trilogie aneb Jirásek pro 21.století
Divadlo Komedie v Praze obohatilo svůj (a nejen svůj) repertoár o náročný dramaturgický a inscenační kus - rozhodlo se v jednom večeru uvést kompilát z Jiráskových vrcholných historických děl Jan Hus, Jan Žižka a Jan Roháč.
Aleš Kadeřábek
Sto roků republiky
Slavíme jedno z nejvýznamnějších výročí naší moderní historie - výročí pro náš národ veskrze pozitivní. Komentářů a proslovů už je a ještě bude celá spousta - rád se přiřadím k těm, kdo mají potřebu sdělit svůj názor a pocity.
Aleš Kadeřábek
Dokonalý divadelní zážitek: Jiráskova Lucerna v Divadle v Dlouhé
Více než sto let stará Jiráskova pohádková hra zazářila v kongeniální inscenaci režisérky Hany Burešové.
Aleš Kadeřábek
Jirásek a stromy
Málokdo to ví a málokdo by si to dokázal představit právě v souvislosti s Aloisem Jiráskem - Jirásek velmi miloval stromy.
Aleš Kadeřábek
Jiráskův pohřeb v hronovské kronice
12.3.1930 zemřel v Praze Alois Jirásek, národem milovaný spisovatel. Jiráskův pohřeb se stal jedním z největších pohřbů v české moderní historii.
Aleš Kadeřábek
Hledám tě, bože!
To je výkřik z nitra mladistvé Jiráskovy duše, který je obsažen v krátké Jiráskově básni, básní dnes již neznámé.
Aleš Kadeřábek
Jirásek nebyl komunista
Ač byl Jirásek po své smrti komunistickou ideologií zneužit a stal se v oblasti literatury jejich vlajkovou lodí (což mu mnozí dodnes nemohou zapomenout - jako by za to mohl), za svého života Jirásek komunisty nemusel...
Aleš Kadeřábek
Jiráskův druhý život v novinách
Alois Jirásek (1851-1930) byl za svého života významnou a váženou osobností - proto není divu, že jeho život poutal pozornost tehdejšího tisku.
Aleš Kadeřábek
Dvě neznámé Jiráskovy básně
Nově objevené Jiráskovy básně z doby jeho literárních začátků jsou jedinečnou ukázkou Jiráskovy rané tvorby.
Aleš Kadeřábek
Vojnarka antických rozměrů
Dne 18.6.2016 měla ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti premiéru Jiráskova hra Vojnarka. Jirásek hru napsal v roce 1889 a věnoval ji svému příteli J.V.Sládkovi, první provedení se uskutečnilo v ND v Praze dne 23.4.1890.
Aleš Kadeřábek
Krátké zamyšlení
věnované Elišce K., která dnes vstoupila do světa vezdejšího, do světa pro ni ještě neznámého a cizího.
Aleš Kadeřábek
Nastal čas zlomu
Události v Paříži potvrdily to, co se už dlouhou dobu tuší - v souvislosti s Islámským státem a uprchlickou krizí dochází k radikální dějinné změně.
Aleš Kadeřábek
Poškození budovy Národního muzea na konci války
Historická budova Národního muzea na Václavském náměstí byla na konci války vážně poškozena - mj. i bombardováním.
Aleš Kadeřábek
Dlouhé soumraky a večery dost tíží...
Je jedno, zda je člověk slavný spisovatel, nebo neznámý prodavač. Každý prožívá své radosti i smutky.
Aleš Kadeřábek
Hlášky z textovek
Textovky mají jednu velkou nevýhodu - člověk o ně snadno přijde, snadněji než kdysi lidé přicházeli o své dopisy.
Aleš Kadeřábek
Jan Hus známě neznámý
Letošní velké Husovo jubileum nám přináší pozitivní zjištění - Jan Hus stále žije v našem vědomí a podvědomí a jeho příběh trvale inspiruje i motivuje. Přesto jej a jeho myšlenky vůbec neznáme.
Aleš Kadeřábek
Mozart v Praze
aneb téměř neznámá Jiráskova divadelní miniatura z roku 1916 o Mozartově návštěvě Prahy.
Aleš Kadeřábek
Otevřený dopis Miloši Zemanovi
aneb Občanská výzva k demisi prezidenta republiky zaslaná voličem Miloše Zemana.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 213
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1380x
Pracovník v pojišťovnictví.
Hobby: politika, hudba, divadlo, literatura, historie, film, cestování.
Pocházím z venkova, ale od roku 1996 bydlím v Praze.
Pracoval jsem v různých oborech, např. v cestovním ruchu, překladatelské firmě, marketingu apod.