Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Starosti a radosti mladého Aloise Jiráska

Dochované dopisy, které psal mladý Alois Jirásek, svědčí o tom, že to byl mládenec jako každý jiný, prožíval obvyklé starosti i radosti mládí.

Díky době, kdy neexistovaly počítače a psaní dopisů bylo jedinou možností komunikace na dálku (telefon mělo jen pár jedinců), se nám dochovalo obrovské množství textů, které napsaly známé (ale i zcela neznámé) osobnosti.

Velmi plodným autorem dopisů byl i Alois Jirásek.

V jeho dopisech lze najít celý jeho život - nejen oficiální Jiráskovu tvář, ale i jeho intimní, lidskou podobu. Jirásek v dopisech píše o svých radostech, starostech, sporech, pochybnostech...

Jedny z nejzajímavějších dopisů jsou Jiráskovy dopisy z doby jeho mládí.

Ve svých 20 letech píše začátkem srpna 1871 o své noční výpravě (Jirásek miloval přírodu a výlety), která ukazuje Jiráska jako rozverného mladíka, který nezkazí žádnou legraci:

"Chtěl jsem vidět východ slunce v horách a odebral jsem se proto za měsíčné noci ještě s dvěma na vrch vysoký velmi. Chtěli jsme u ohně vyčkat slunce vycházející. Rozděláme oheň, roztáhneme pláště u praskajícího plamene a dýmčíce si hovíme...

Byli jsme jako loupežníci. Po chvíli přistavíme hrnek s vodou, a když voda syčíc se vařila, nalili jsme rumu a přidali cukru, abychom si ku zahřátí připravili grog. Již jsme nabírali z hrnce, abychom pili, tu zašeptal podučitel, jenž s námi byl: "Slyšte, větve zašustily, někdo je nablízku." Já se smál neb jak by mohl někdo v lesích tak pozdě blouditi?

Tam se to bělá a někdo se blíží...

Z houštiny loudala se k nám volným krokem postava v bílém rouchu zahalená rukama lomíc. "Karle, Karle," ječela teskným třesoucím se hlasem. "To je bláznivá z blízké vsi," šeptal Zachar strachem zbledlý. "Kdo to? Stůj sakra potvo-" U ohně se zastavila, stála, Karle, Karle volajíc. Byl to děsný pohled... Skok a již mihla se postava přes plamen a byla na Zacharovi. Ten prchal po pasece drže svůj svrchník, jehož se strašidlo chopilo. Ticho bylo, jen kroky běžících a pádné rány jako do stromu bylo slyšet. Zachar se bránil. V tom zaznělo písknutí. Hola, hura! hromové rozléhalo se od stromu ke stromu a z lesa a pod kopec po stráni vyhrnulo se as dvanáct zakuklených, ozbrojených pádnými kyji. Měsíc byl za nimi, byli temni a tím hrůznější. Mezitím Zachar zprostiv se strašidla utíkal a padl zbojníkům do rukou.

Tu bylo ale konec strachu.

Byli to hronovští hoši, kteréž vedl bratranec medik, kteří uslyševše o naší vycházce, chtěli nás postrašit. Já ale o tom trochu věděl. Mezitím jsme se sešli a k nám se přiloudalo strašidlo, poctivý krejčí hronovský, stahující se sebe plachetku. Chudák, dostal ohromných ran a na památku si odnesl několik modřin. Zazpívavše veselou píseň a grog vypivše, odešli jsme, aniž bychom na slunce východ čekali. V hospodě jsme ale vzpomínali příhod a nehod, až hvězdy pobledly a den se šeřiti počal."                   

Jako každý mladý muž měl i Jirásek rád humor a trápil se láskou...

"Až k tobě přijdu, povím ti zas pěknou anekdotu, které se zasměješ. Je z hronovského života ochotníků a dá se jen ukázat. Ostatně zde trávím život idylický a krmím kůzlata. - Máme zde pastora a má dvě hezké sestry, ale to víš - se zamilováním nebude nic - ohřívám se ještě na plamínku, spíše na uhlí - hm, dohasne a začerní mně svět na chvilku. Je to veltšmerc, co? Tak ti divně a jináč na všecko koukám... Dnes jsem tak pitom a hlup - po druhé ti víc napíšu." (15.4.1873)

 ...a jako mnoho mladých bojoval s nedostatkem peněz:

"Známo Ti snad bude, že Maade (majitel soukromého gymnázia, na kterém Jirásek učil v posledním roce studií na filosofické fakultě) bankrot je. Přišel jsem u něho o peníze. Příjem mám osm zlatých měsíčně a někdy ten nějaký honorárek. Teď víš všecko. Psal jsem to pouze na omluvu svou, abys říci nemohl, že z pouhé netečnosti a línosti nepřicházím. Žiju ode dne ke dni, jako lilium v poli a pták v poušti, ale starati se musím." (31.5.1873)

"Že jsem v Praze s nedostatkem zápasil, můžeš si pomyslet - bylť jsem českým studentem. Tak se stalo, že jsem zanechal tam dluh a nadto nějakou maličkost bratru svému mladšímu musím poslat. Je to capart, ale to a uplácení dluhu zmordovalo mne tak, že jsem se octl v velké tísni - nebylo zbytí než nějaký příspěvek sobě vypsati. Nemám psaní za dojnou krávu, nepíšu pro peníze, ale tehdy jsem musil." (12.3.1876)

"Mimo to mám k tobě prosbu. Napsal jsem několik fejetonů do Pokroku a psal jsem jim o honorář a dosud nedostal jsem ani krejcaru. Potřebuji velice velmi, jsem v hrozné bryndě. Vím, že mně je už sami nepošlou a třeba je tedy osobně požádat aneb prostřednictvím jiného, jako jsem to jindy dělal. Tu vydali peníze hned. A tu prosím snažně tebe, abys mi tu chůzi do redakce obětoval a peníze na přiložené plnomocenství vyzvedl a pak laskavě mi zaslal. Za čtyři fejetony bude toho zajisté dvacet zlatých, které by mi trn z nohy vytrhly. Vzpomínám teď, že snad nejsi s nimi za dobře aneb že by ti krušno bylo jít pro věci snad politické - Je-li tomu tak, pak ovšem nechci tě obtěžovat, ale můžeš-li jen trochu, tak prosím mi to udělej." (26.11.1876)

Nevyhnulo se mu ani mladické bolestínství:

"Tak už zase sedím ve své komůrce doma sám a sám naslouchaje zpěvu brabců a podobných okřídlenců na jabloních a hruškách a koukám do modrých jasných nebes. Už jsem také časně ráno sedě na mezi hlídal obilí. Bylo to jitro! Tužku nosím stále s sebou, ale myšlenky bůhví kde se toulají... Všecko je tak pěkné u nás, zeleno všude. Potoulám se dost a dost, ale je mi přece někdy tak jaksi teskno. Není tu nikoho, s nímž bych si tak zahovořil." (červenec 1873)

"Prší venku drobně a tiše - ač den, jest v komůrce mé skoro šero. Vidím na zatažené nesmírným mrakem nebe, les je na hoře padolské temnější a smutnější. A mně také smutno. Snad jednotvárnost života - nuda - skoro neporušený klid - žádný takřka dojem - to asi bude hlavní příčinou." (srpen 1873)

"Jsou chvilky, kdy má veselost a kuráž mne opouští, bývám mrzut a nespokojen." (12.3.1876)

Několik ukázek z jeho dopisů prokazuje, že přestože je Alois Jirásek pro mnohé pouze nudným slovníkovým pojmem, byl to - tak jako my - člověk prožívající život se všemi jeho dobrými i stinnými stránkami. Člověk, který naplno užíval mládí a ve stáří sklízel plody své celoživotní práce.

(Fotografie: mladý Alois Jirásek. Zdroj: Jiráskovy dopisy)

Autor: Aleš Kadeřábek | pátek 5.4.2013 13:00 | karma článku: 17,06 | přečteno: 822x
  • Další články autora

Aleš Kadeřábek

Nesouhlas s plánovaným přemístěním sochy Aloise Jiráska na Jiráskově náměstí v Praze

Jiráskovo náměstí je bezpochyby v nelichotivém stavu a zaslouží si pozornost a revitalizaci. Dlouhá léta neopravená kašna, téměř žádná parková úprava... A socha Jiráska v obležení turistů, fotících se s Tančícím domem...

10.6.2021 v 19:57 | Karma: 22,09 | Přečteno: 531x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Aleš Kadeřábek

Jiráskovo dílo navzdory všemu stále žije

12.3.1930 zemřel v 6.40 ve svém pražském bytě v Resslově ulici Alois Jirásek. Po 90 letech od jeho smrti lze s hrdostí konstatovat, že Jiráskův odkaz i dílo stále žijí. A nenajde se snad nikdo, kdo by u nás Jiráska neznal.

11.3.2020 v 20:55 | Karma: 23,68 | Přečteno: 724x | Diskuse| Kultura

Aleš Kadeřábek

Husitská trilogie aneb Jirásek pro 21.století

Divadlo Komedie v Praze obohatilo svůj (a nejen svůj) repertoár o náročný dramaturgický a inscenační kus - rozhodlo se v jednom večeru uvést kompilát z Jiráskových vrcholných historických děl Jan Hus, Jan Žižka a Jan Roháč.

26.1.2020 v 11:37 | Karma: 9,23 | Přečteno: 521x | Diskuse| Kultura

Aleš Kadeřábek

Sto roků republiky

Slavíme jedno z nejvýznamnějších výročí naší moderní historie - výročí pro náš národ veskrze pozitivní. Komentářů a proslovů už je a ještě bude celá spousta - rád se přiřadím k těm, kdo mají potřebu sdělit svůj názor a pocity.

27.10.2018 v 11:27 | Karma: 12,75 | Přečteno: 300x | Diskuse| Společnost

Aleš Kadeřábek

Dokonalý divadelní zážitek: Jiráskova Lucerna v Divadle v Dlouhé

Více než sto let stará Jiráskova pohádková hra zazářila v kongeniální inscenaci režisérky Hany Burešové.

13.6.2017 v 21:23 | Karma: 16,67 | Přečteno: 964x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Irák schválil nový zákon proti homosexualitě, hrozí za ni až 15 let vězení

28. dubna 2024  8:40

Irácký parlament v sobotu schválil nový zákon zaměřený proti vztahům lidí stejného pohlaví. Nově...

Počasí v Česku opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, sníží teploty

28. dubna 2024  7:47

Počasí v Česku v neděli opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, se kterou nepočítaly...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 213
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1380x
Narozen v roce 1976.
Pracovník v pojišťovnictví.
Hobby: politika, hudba, divadlo, literatura, historie, film, cestování.
Pocházím z venkova, ale od roku 1996 bydlím v Praze.
Pracoval jsem v různých oborech, např. v cestovním ruchu, překladatelské firmě, marketingu apod.

Seznam rubrik